Nyt heilutaan!

A

Aarrevahdin silmät on peitetty. Vahdin täytyy pitää toisella kädellä kiinni seinästä tai tuolista.  Vahdin vieressä on kasa aarteita, eli pieniä esineitä, joita muut leikkijät yrittävät saada ryöstettyä. Tämä vartioi aluettaan läiskimällä varkaita rullalle käärityllä sanomalehdellä.

Leikkijät menevät matalaan kyykkyasentoon ja tarttuvat käsillään omiin nilkkoihin. Leikissä työnnetään toista leikkijää nurin työntämällä tätä päällä tai olkapäällä. Voittaja on se, joka saa ensimmäisenä toisen kaatumaan. Leikkijä häviää myös silloin, jos käsien ote nilkoista irtoaa.

E

Äänekäs, mutta hauska leikki.

Leikkijä nostavat hatusta lapun, jossa on eläimen nimi (esim. kana, sika tai lehmä). Leikkijät eivät näytä lappuaan muille. Yhtä aikaa hajaantuvat ympäri huonetta. Tarkoituksena on löytää oman ryhmän jäsenet. Leikkijät eivät saa puhua, vain matkia oman eläimen ääntä. Leikki loppuu, kun kaikki ovat löytäneet omaan ryhmäänsä.

Leikki on sitä hauskempi mitä enemmän on osallistujia ja eläimiä. Jokaista eläintä olisi hyvä olla ainakin kolmessa eri lapussa. Leikki vaikeutuu, jos leikkijöiden silmät sidotaan tai leikitään pimeässä huoneessa.

H

Vauhdikas leikki.

Kokki seisoo ringin keskellä, muut istuvat ringissä tuoleilla. Kokki valitsee aluksi muutamia hedelmiä (ryhmän koosta riippuen 3-5 erilaista) ja jakaa osallistujat niiden mukaisiin ryhmiin.

Leikissä kokki sanoo ääneen jonkun hedelmän, jolloin kyseisten hedelmien täytyy vaihtaa istumapaikkaa keskenään mahdollisimman nopeasti. Kokki voi sanoa myös ”hedelmäsalaatti”, jolloin kaikkien täytyy vaihtaa paikkaa. Kokki yrittää tietysti päästä istumaan vapautuneelle paikalle. Ilman istuinpaikkaa jäänyt jää keskelle uudeksi kokiksi.

Nyt naurattaa, vaikka ei saisi!

Leikkijät menevät rinkiin. Yksi leikkijöistä hymyilee ja katsoo hetken aikaa muita silmiin. Sitten hän pyyhkäisee kädellään hymyn huulilta ja heittää sen vieruskaverille.

Vain hymyn haltija saa hymyillä, muiden pitää olla naama peruslukemilla. Ne, joiden pokka ei pidä, tipahtavat pois pelistä.

J

Vauhdikas ja rauhaton leikki.

Leikkijöiden täytyy liikkua koko ajan koskematta lattiaan. Apuna voi käyttää kaikkea huonekaluja, leluja tms. Leikkijä joutuu pois pelistä, jos hän koskee lattiaan.

K

Yksi leikkijöistä antaa muille käskyjä, kuten “Koske punaista!”. Leikkijät etsivät värin vaatteistaan tai ympärillä olevista tavaroista ja koskettavat sillä toisen leikkijän punaista kohtaa. Jos joku ei pysty toteuttamaan käskyä, siirtyy hän uudeksi käskynantajaksi.

Leikkiä voi olla myös pudotuspelinä siten, että viimeisenä käskyn toteuttanut joutuu aina pois pelistä.

Tämä on kaksintaistelua yhdellä jalalla seisten.

Kumpikin leikkijä nostaa toisen jalkansa taaksepäin ja pitävät nilkasta kiinni saman puolen kädellä. Sitten molemmat tarttuvat toisella kädellä kiinni leikkikaverista. Tarkoitus on horjuttaa toisen tasapainoa. Voittaja on se, kumpi pysyy kauemmin pystyssä (ei koske maahan). Häviö tulee suoraan, jos ote irtoaa nilkasta.

Yksi leikkijöistä on kapteeni. Hän käskyttää muita leikkijöitä sanomalla ”Kapteeni käskee…” ja antamalla jonkin määräyksen. Leikkijöiden täytyy tehdä tätä kunnes kapteeni antaa uuden käskyn. Jos kapteeni ei sano alkuun ”Kapteeni käskee”, toiset eivät saa totella! Jos joku leikkijöistä tottelee kapteenia tässä tilanteessa, hän putoaa pois pelistä. Leikki jatkuu, kunnes kaikki pelaajat ovat pudonneet pelistä.

Kapteeni voi harhauttaa muita tekemällä itse ihan eri tavalla. Esimerkiksi kapteeni voi käskeä muita pöyhimään hiuksia, mutta raapikin sitten itse niskaa. Jos joku vahingossa alkaa tehdä samoin kuin kapteeni, joutuu hän pelistä pois.

L

Tämä sokkoleikki on sitä äänekkäämpi mitä enemmän osallistujia on.

Aluksi leikkijät valitsevat parin ja sopivat läpsytysten määrän. Läpsysokossa kaikki leikkijät ovat silmät peitettyinä. Omaa paria etsitään taputusten perusteella. Jollakin pareista on merkkinä kolme läpsytystä, toisilla neljä jne.

Helppo tapa parinvalinnan helpottamiseksi, mutta leikin vaikeuttamiseksi: Kirjoittakaa pieniin papereihin luvut valmiiksi. Jos osallistujia on kahdeksan, kirjoitetaan luvut 1-4 kahteen kertaan. Jokainen leikkijä vetää hatusta paperin, josta selviää, kuinka monta kertaa oman ja parin taputusmäärä.

N

Leikkijät asettuvat rinkiin. Kaikki ottavat ninja-asennon maun mukaan ja jähmettyvät paikoilleen. Jokainen vuorollaan saa liikuuttaa kerran käsiään. Tavoitteena on läpsäistä viereistä leikkijää käsivarteen. Pienemmässä ringissä voi ylettää myös vastapäätä olevaan leikkijään. Hyökkäyksen kohde saa väistää vartalollaan, mutta jalkojen täytyy pysyä paikallaan. Osumasta kyseinen käsi joutuu pois pelistä ja se pitää laittaa selän taakse. Jos leikkijä menettää molemmat kätensä, hän joutuu kokonaan pois pelistä. Leikin voittaa se, joka jää viimeksi rinkiin.

Tämä leikki keventää tunnelmaa.

Joku leikkijöistä pudottaa nenäliinan. Kun nenäliina on ilmassa, täytyy kaikkien nauraa ääneen. Nauru lakkaa heti kun nenäliina koskettaa maata.

P

Tämä on vauhdikas ja iloinen leikki.

Leikkijät istuvat ringissä tuoleilla. Tuoleja on yhtä monta kuin leikkijöitä. Aluksi yksi vapaaehtoinen menee seisomaan ringin keskelle. Tyhjäksi jääneen tuolin vasemmalla puolella istunut siirtyy silloin tyhjään tuoliin. Silloin keskellä ollut yrittää ehtiä vapautuneeseen tuoliin. Jos sen tuolin vasemmalla puolella ollut leikkijä ei ehdi siihen, joutuu hän keskelle.

Paikanvaihtoa voi leikkiä myös pudotuspelinä siten, että keskellä on koko ajan sama henkilö. Jos tyhjäksi jääneen tuolin vasemmalla puolella ollut henkilö ei ehdi siirtyä siihen, joutuu hän pelistä pois. Silloin poistetaan myös yksi tuoli. Kuka jääkään istumaan viimeiseksi…?

R

Rinkiväistelyn kevyempi versio.

Leikkijät seisovat ringissä ja ottavat vieruskavereiden käsistä kiinni. Ringin keskelle laitetaan pallo, joka ei saa olla liian kova.

Leikissä yritetään jalkoja käyttämällä saada pallo ulos ringistä. Palloa ei saa potkia liian kovaa, ettei se nouse leikkijöiden kasvoihin. Jos pallo menee ulos jonkun leikkijän jalkojen välistä, joutuu tämä pois ringistä. Jos pallo karkaa ulos kahden pelaajan välistä, joutuvat molemmat pois.

Tämä riehakas leikki vaatii kehonhallintaa.

Leikkijät seisovat ringissä ja ottavat vieruskavereista kiinni käsikynkkäotteella. Ringin keskelle laitetaan polvenkorkuinen esine, joka kaatuu helposti siihen osuttaessa. Pienille sopii esim. 1,5 litran limukkapullo.

Leikissä väistellään esinettä. Osumia ei lasketa, mutta leikkijä joutuu ringistä pois, jos kaataa esineen. Mikäli ote vieruskaveriin irtoaa, putoavat kumpikin pois!

S

Myös pienelle porukalle sopiva versio polttopallosta.

Leikkijät muodostavat ringin, jonka sisällä on sisilisko. Se koostuu kolmesta henkilöstä, jotka muodostavat pään, keskivartalon ja hännän. Ringissä olevat yrittävät osua pallolla sisiliskon häntään. “Pää” ja “keskiosa” saavat suojata “häntää”, ja häntä yrittää tietysti väistellä palloa. Häntä irtoaa, kun siihen osutaan. Häntään osuneesta leikkijästä tulee uusi pää, pää siirtyy keskivartaloksi ja keskivartalosta tulee puolestaan uusi häntä.

Leikkijät asettuvat istumaan lattialle ja muodostavat tiiviiseen ringin. Jalat ovat suorina edessä. Kädet jäävät tukemaan asentoa selän taakse.

Pelin tavoitteena on saada pallo liikkumaan sylistä syliin koskematta siihen käsillä.

Tämä leikki sopii hyvin sanomalehtiviikolle loppuaktiviteetiksi.

Leikkijät jaetaan ryhmiin. Jokainen ryhmä saa yhden sanomalehden sekä 1,5 litran limukkapullon.

Tehtävänä on saada sanomalehti tungettua pulloon mahdollisimman nopeasti.

V

Tämä on pienille leikkijöille jännittävä, mutta rauhallinen leikki.

Vahtikoira makaa maassa silmät kiinni. Ympärillä yksi leikkijöistä piilottaa luun selkänsä taakse. Loputkin laittavat kädet selkänsä taakse ja sanovat ääneen “Vahtikoira, vahtikoira, luusi on kadonnut!” Silloin koira herää ja haukkuu yksitellen leikkijöille, jotka paljastavat kätensä koiralle. Luuvarkaan paljastuttua valitaan uusi vahtikoira.

Jos leikkipaikalla on tilaa, voi paljastunut luuvaras lähteä karkuun vahtikoiraa. Vahtikoira vaihtuu sitten, kun varas on tavoitettu,

.