Liikettä niveliin

H

Melko vauhdikas hippa.

Hämähäkiksi valitaan kaksi hippaa. Parin täytyy pitää toisiaan koko ajan kädestä kiinni. Kun hipat saavat jonkun kiinni, menee tämä odottamaan sovittuun paikkaan. Kun sinne tulee seuraava kiinnijäänyt, tulee kahdesta uusi hämähäkki. Hippaa jatketaan kunnes kunnes kaikki ovat muuttuneet hämähäkeiksi.

K

Tämä on haastava nopeuskilpailu.

Jokainen leikkijä sitoo vyötärölleen narun ja kiinnittää siihen kynän. Kynän täytyy roikkua noin polvenkorkuisella haarojen välissä. Leikin tavoitteena on saada tähdättyä kynä limukkapullon suusta sisään.

Jos leikkijöitä on paljon, voidaan tätä olla joukkueviestinä.

M

Lattiaan teipataan kolme viivaa. Jos huone on sopivan kokoinen, voivat seinät toimia maana ja ilmana.

Leikinohjaaja huutaa jonkun kolmesta vaihtoehdoista. Leikkijöiden tehtävänä on siirtyä mahdollisimman nopeasti oikealle viivalle. Jos ohjaaja
huutaa meri, täytyy pelaajien mennä kyykkyyn keskiviivalle. Joka käskyn jälkeen viimeinen jää pelistä pois.

P

Tämä on yhteistyötä ja riskinottoa vaativa joukkuekisa.

Yksi joukkueesta heittää palloa ja muut ottavat sen kiinni lakanan avulla. Kisan tarkoituksena on saada heitettyä pallo mahdollisimman pitkälle. Jokainen joukkue voi yrittää kolme kertaa. Se joukkue, joka onnistuu heittämään pisimmälle (ja saamaan kiinni), voittaa.

Jos lakanaa ei ole käytettävissä, voidaan sen tilalta käyttää vaikka ämpäriä.

S

Rauhallinen hippaleikki.

Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Kaikkien osallistujien silmät sidotaan. Kaikki liikkuvat hiljaa ympäri huonetta. Löytäessään jonkun hippa koskettaa tätä olkapäähän, jolloin leikkijän täytyy siirtyä huoneen reunalle. Leikki loppuu kun kaikki ovat jääneet kiinni.

Jos osallistujia on paljon, voidaan valita kaksi hippaa. He voivat poistaa leikkijöitä eri tavoilla. Esimerkiksi toinen voi taputtaa olkapäille, toinen päähän. Lopuksi voidaan laskea, kumpi sai poistettua enempi leikkijöitä.

T

Yksi leikkijöistä on hippa. Huoneessa on tuoleja, jotka toimivat muille turvapaikkoina. Jos istuu varatulle turvapaikalle, täytyy siinä olleen jatkaa matkaa.

Tätä vauhdikasta leikkiä voi soveltaa monella tavalla.

Leikin aluksi kerätään yhdessä mahdollisimman monta tavaraa (palloja, tikkuja, käpyjä tms.) keskelle lattiaa. Sitten leikkijät jaetaan 2-4 ryhmään, jotka siirtyvät huoneen eri nurkkiin.

Leikissä yritetään kerätä mahdollisimman monta tavaraa omaan nurkkaan. Niitä voi kuljettaa vain yhden kerrallaan. Muita tavaroita ei saa tahallaan potkia lähemmäksi. Myös toisten nurkista saa käydä ryöstämässä tavaroita. Peli loppuu, kun viimeiset tavarat keskeltä on viety pois. Eniten tavaroita hamstrannut ryhmä voittaa.

Jos leikkijöitä on paljon, voidaan olla hippaa. Jokaiseen nurkkaan valitaan yksi hippa, jonka tehtävänä on ottaa muita kiinni ja kuljettaa omaan nurkkaansa. Leikkijät juoksevat ympäri huonetta ilman turvapaikkaa.

Tähän vauhdikkaaseen viestiin tarvitaan parillinen määrä leikkijöitä!

Leikkijät asettuvat piiriin seisomaan. Aluksi tehdään kaksi joukkuetta, eli otetaan jako kahteen. Molemmat joukkueet saavat oman tyynyn.

Leikin ideana on kuljettaa omaa tyynyä kädestä käteen niin nopeasti, että toisen joukkueen tyyny saadaan kiinni. Tyynyt laitetaan liikkeelle piirin vastakkaisilta puolilta.

Leikkijät jaetaan ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle annetaan yksi tulitikku. Leikkiä helpottaa, jos ne ovat eri värisiä (voidaan värittää tussilla).

Jokainen ryhmässä heittää tikkua kerran. Ideana on heittää aina siitä kohdasta, mihin tikku on edellisen heittäjän toimesta lentänyt. Pisimmälle tikkua lennättänyt ryhmä voittaa.