Hoksasitko?

A

Leikkijät istuvat ringissä. Leikinvetäjä kiertää sitä tulitikkuaskin kanssa, availlen ja sulkien sitä sattumanvaraisesti. Hän kysyy jokaisen kohdalla “Auki vai kiinni?”.
Oikeaa vastausta ei kuitenkaan katsota tulitikkulaatikon asennosta vaan esimerkiksi leikkijöiden suusta. Jos suu on auki leikkijän nauraessa ym. vastaa leikinvetäjä myönteisesti, muuten hän kertoo laatikon olevan kiinni.
Leikki voidaan lopettaa kun suurin osa on hoksannut jutun pointin. Sitä ei edes välttämättä tarvitse paljastaa kaikille…

J

Leikkijät istuvat ringissä. Jokainen tarvitsee yhden paperisuikaleen sekä kynän.
Ensin kaikki kirjoittavat paperiin virkkeen, joka alkaa sanalla “jos” ja jatkuu myöhemmin sanalla “niin”. (Esim. “Jos huomenna on aurinkoista, niin lähden käymään uimarannalla.”) Sitten paperi repäistään puoleksi ennen “niin”-sanaa.
Paperin alkuosa (jos) annetaan vasemmalla puolella olevalle henkilölle ja loppuosa (niin) oikealla puolella istuvalle. Leikkijät saavat äänenluettaviksi uusia hauskoja lauseita.

K

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Ensimmäinen joukkue aloittaa sanomalla jonkin kaupungin nimen, esim. “Haapavesi”.  Toinen joukkue jatkaa sanomalla sellaisen kaupungin tai kunnan, jonka nimi alkaa sillä kirjaimella, mihin edellinen päättyy.  Yksi oikea vastaus olisi siis “Imatra”. Se joukkue voittaa, joka pystyy sanomaan viimeisen kaupungin.

L

Tässä leikissä tarvitaan tarkkaavaisuutta ja muistia.

Aluksi tehdään junanpenkit, eli tehdään tuoleista jono, jossa on kaksi tuolia vierekkäin. Yksi leikkijöistä on lipuntarkastaja, muut istuvat omille paikoilleen. Lipuntarkastaja käy yksitellen jokaisen luona ja selvittää, minne he ovat matkalla. Tämän jälkeen tarkastaja poistuu huoneesta, jolloin jotkut matkustajista vaihtavat keskenään paikkaa tai matkustuskohdetta. Lipuntarkastaja palaa takaisin ja yrittää keksiä, ketkä ovat vaihtaneet paikkoja.

M

Jokainen kirjoittaa teippiin esim. jonkin eläimen nimen ja käy kiinnittää teipin toisen leikkijän selkään. Leikkijät yrittävät sitten selvittää, mikä eläin on itse. Toisilta voi kysellä kysymyksiä, joihin vastataan vain “Kyllä” tai “Ei”. Esimerkiksi voi kysyä, että ”Onko minulla neljä jalkaa?”, ”Onko minulla terävä nokka?”, ”Asunko Suomessa?” Leikkiä jatketaan kunnes jokaisen eläin on selvinnyt.

Vanhempien leikkijöiden kanssa voi arvuutella myös julkkiksia, kaupunkeja, sarjakuvahahmoja jne.

Arvuuttelija valitsee leikkiin esineitä, jotka on helppo tuntea äänen perusteella. Hän näyttää tavarat ensin leikkijöille ja laittaa ne sitten piiloon. Seuraavaksi hän hän ravistelee esineitä yksi kerrallaan peltipurkissa, ja leikkijät yrittävät tunnistaa esineet äänen perusteella.

Tämä sopii hyvin joukkuekilpailuksi. Arvaukset esineestä kirjoitetaan paperille. Jokaisesta oikeasta arvauksesta joukkue saa pisteen.

Helppo tarkkaavaisuusleikki, joka toimii hyvin myös tutustumisleikkinä.

Leikkijät valitsevat itselleen parin. He seisovat vähän aikaa vastakkain ja katsovat toisiaan tarkasti päästä jalkoihin. Sen jälkeen he kääntyvät poispäin toisistaan ja muuttamat jonkin asian ulkonäöstään. Esim. voi avata paidan napin tai kääriä lahkeet. Käännyttyään taas kasvotusten parit yrittävät keksiä muutokset.

Jos osallistujia on useita, voidaan seuraavaksi tehdä parinvaihto.

Tämä on koominen hoksausleikki.

Yksi vapaaehtoinen menee huoneen ulkopuolelle. Toiset istuvat ringissä. Leikinohjaaja kertoo sopivan aiheen, josta puhutaan (esim. koulunkäynti). Lisäksi ohjaaja kertoo leikkijöille, että ensimmäinen henkilö ei saa vastata hänelle esitettyyn kysymykseen, vaan hänen täytyy olla hiljaa. Toinen leikkijä vastaa sitten ensimmäiseen kysymykseen, kolmas leikkijä toiselle henkilölle esitettyyn kysymykseen jne.

Kun vapaaehtoinen tulee sisälle, hänelle sanotaan esim. näin: “Sinun tehtäväsi on ottaa selville, mistä on kysymys. Se selviää kyselemällä koulunkäyntiin liittyviä asioita.” Sen jälkeen kyselijä aloittaa kierroksensa ja yrittää ratkaista ongelman.

S

Päänvaivaa aiheuttava hoksaamisleikki.

Leikkijöistä valitaan pari vapaaehtoista, jotka poistuvat huoneesta. Loput muodostavat tiiviin piirin siten, että hartiat ovat kiinni toisissaan. Leikinohjaaja kertoo, että rinkiin pääsee ainoastaan pyytämällä kauniisti. Sitä ei tietysti kerrota yrittäjille, vaan se pitää itse tajuta. Ringissä olijoiden täytyy pysyä hiljaa koko ajan.

Vapaaehtoiset kutsutaan sisään yksi kerrallaan. Heille kerrotaan, että tehtävänä on päästä sisälle piiriin.

T

Jokainen leikkijä keksii itsestään kolme väitettä. Kahden niistä täytyy olla totta, yhden keksitty juttu. Muut yrittävät arvata, mikä väitteistä on tarua.
Tämä on hauska leikki, jossa keksitään tavuista uusia sanoja.
Leikkijät istuvat ringissä. Yksi sanoo jonkun sanan, esim. “Jono”. Seuraavan leikkijän on sanottava uusi sana, joka alkaa edellisen sanan viimeisellä tavulla, tässä tapauksessa esim. “No-pe-a” Jos leikkijä ei keksi jatkoa sovitussa ajassa (esim. 10 s.), tippuu hän leikistä pois. Samoin käy, jos ehdottaa sellaista sanaa, mikä on jo aiemmin sanottu. Tällöin vuoro siirtyy takaisin aiemmalle pelaajalle, jonka täytyy keksiä jatko omalle sanalleen (esim. a-pi-na).