Leikit isoille ja pienille porukoille

Valitse oikea kategoria. Avaa leikkiboxi ja tutustu eri leikkeihin. Huomaa, että leikkejä voi järjestellä aakkosten, leikkijämäärän tai leikin keston perusteella eri järjestykseen.

Huom! Leikkiboxeissa on lyhyet kuvaukset leikeistä.

Löydät tarkemmat kuvaukset klikkaamalla leikin nimeä!

Tutustutaanko?

Onko sinulla tiedossa lastenleirin ensimmäinen päivä? Aloitatko koulussa uuden luokan kanssa? Onko kerhoon tullut uusia jäseniä?

Ryhmän aloittaessa toimintansa on sen jäsenten hyvä oppia tuntemaan toisensa. Leikit ovat myös luonteva keino alkujännityksen purkamiseen. Täältä löytyy erilaisia tutustumisleikkejä. Ne sopivat leikeiksi, vaikka kaikki ryhmässä tuntisivatkin jo toisensa.

LeikkiTarkempi kuvausOsallistujia (minimi)TarvikkeetArvioitu kesto (min)
Tehtävärivi
Hauska tutustumisleikki ryhmissä.
Leikinjohtaja määrää ryhmät esimerkiksi iän, kengännumeron tai pituuden mukaiseen järjestykseen. Nopein ryhmä ansaitsee pisteen. Myöhemmin voi muodostaa näyttelemällä kirjaimia, numeroita ym.
615
VäliseinäTämä on jännittävä ja hauska leikki, vaikka kaikki tuntisivat toisensa. Leikinohjaajat pitävät peittoa kahden ryhmän välissä. Molemmat ryhmät valitsevat leikkijän, joka tulee peiton taakse. Kun peitto poistetaan välistä, nämä yrittävät tunnistaa vastapuolelta paljastuneen henkilön mahdollisimman nopeasti. Se, kumpi ehtii sanoa nimen ensimmäisenä, voittaa vastustajan omalle puolelleen.810
Arvaa kukaMonimutkaisempi versio "Vettä kengässä"-leikistä. Yksi leikkijöistä poistuu huoneesta ja muut sopivat hänelle parin. Leikkijä kyselee kysymyksiä ja sulkee vastausten perusteella osan leikkijöistä pois. Lopulta jäljelle jää vain sovittu pari.45
NimirinkiMuistia vaativa leikki.
Leikkijät istuvat ringissä. Ensimmäinen sanoo nimensä. Vieruskaveri toistaa sen ja kertoo sitten oman nimensä. Kolmantena oleva toistaa ensimmäisen ja toisen nimen ja kertoo sitten oman nimensä. Näin jatketaan kunnes rinki on kierretty.
610
TervehdysjumppaLiikunnallinen tutustumisleikki.
Leikkijät ovat ringissä selällään. Leikinohjaaja aloittaa leikin nousemalla polvilleen ja sanomalla oman nimensä. Silloin muut leikkijät nousevat ylös ja vastaavat tervehdykseen (esim. "Moikka Ernesti!"). Jokainen keksii jonkin liikkeen ja esittelee itsensä omalla vuorollaan. Sopivia liikkeitä ovat mm. voimisteluasennot, punnerrukset sekä erilaiset hypyt.
45
HajurakoRauhallinen leikki. Jokainen leikkijä valitsee itselleen kaksi seurattavaa henkilöä. Leikin aikana on tarkoitus pitää yhtä pitkä hajurako kumpaankin siihen asti, että koko ryhmä on liikkumatta.610
Teitkö tätä?Rauhallinen tutustumisleikki.
Leikkijät istuvat ringissä, jossa tuoleja on yksi vähemmän kuin osallistujia. Keskellä olija keksii kysymyksen, kuten ”Kuka kävi kesällä ongella?” Kaikki ongella käyneet nousevat ylös ja vaihtavat paikkaa ja keskellä olija yrittää päästä istumaan.
615
LankakeräRauhallinen tutustumisleikki.
Ringissä istuvat leikkijät laittavat lankakerän kiertämään, mutta pitävät langasta kiinni. Heittäessään leikkijä esittelee itsensä ja kysyy kerän vastaanottajan nimeä. Lopuksi lanka keritään takaisin käymällä heittelykierros takaperin nimien kanssa.
4lankakerä15
LeikkelykisaRiehakas leikki, jossa paperinsilppu lentelee.
Joukkueiden (3-6 henkilöä) tehtävänä on leikellä saksilla sanomalehdistä kirjaimia, joista kootaan joukkueen jäsenten etunimet.
6sakset, sanomalehtiä20
SanomalehtiläpsyVauhdikas nimileikki. Ringin keskellä seisova yrittää läpsäistä sanomalehdellä henkilöä, jonka nimi on sanottu viimeksi. Jos tämä ei ehdi sanoa toista nimeä ennen kuin sanomalehti läpsähtää polveen, hän joutuu keskelle. Keskeltä tulevan leikkijän pitää muistaa sanoa uusia nimi ennen kuin istuu alas.6sanomalehti10
Kuva kertooTämä tutustumisleikki helpottaa itsensä esittelyä oudossa porukassa.
Ohjaaja leikkelee etukäteen lehdistä erilaisia kuvia tai kerää hauskoja postikortteja. Kuvat levitetään pöydälle tai lattialle. Leikkijät valitsevat itselleen yhden kuvan, jossa on jotain häneen liittyvää. Jokainen näyttää vuorollaan kuvansa muille ja kertoo, mikä siinä liittyy häneen.
2kuvia15
Nimikirjoitusten keruuTällä leikillä alkujäykkyyden aiheuttma hiljaisuus katkeaa kuin seinään. Leikkijöille jaetaan kynä ja paperi. Tehtävänä on käydä keräämässä kaikilta leikkijöiltä nimikirjoitukset mahdollisimman nopeasti.6kyniä, paperia5
SähkötysYksi leikkijöistä on keskellä, loput ovat ringissä ja pitävät toisiaan käsistä.
Leikissä joku ilmoittaa lähettävänsä sähkeen jollekkin (sanoo leikkijän nimen). Viesti kulkee eteenpäin käsiä puristamalla. Kun viestin saaja tuntee kädessään puristuksen, hän kiittää ääneen. Keskellä olija yrittää huomata, missä kohti viesti on menossa. Oikein arvatessaan viimeksi kättä puristanut joutuu keskelle.
810
VessapaperiylläriHauska tutustumisleikki, jossa alkujäykkyys karisee.
Leikinjohtaja antaa vessapaperirullan ringissä oleville leikkijöille ja kertoo sen olevan viimeinen käytettävissä oleva rulla. Jokainen saa varata siitä itselleen paperia. Sen jälkeen leikinjohtaja myöntää, ettei paperin saannissa olekaan vaikeuksia, vaan jokaisen leikkijän täytyisi kertoa itsestään yhtä monta myönteistä asiaa kuin on ottanut paperinpaloja.
615

Nyt heilutaan!

Näillä leikeillä saadaan energia kulumaan. Kun kapteeni käskee, on muiden tehtävä hullunkuriset temput perässä. Vai onko sittenkään?

LeikkiTarkempi kuvausOsallistujia (minimi)TarvikkeetArvioitu kesto (min)
Aarrevahti
Aarrevahdin silmät peitetään. Vahdin täytyy pitää toisella kädellä kiinni seinästä tai tuolista. Vieressä on kasa aarteita, eli pieniä esineitä, joita muut leikkijät yrittävät saada ryöstettyä. Aarrevahti vartioi aluettaan läiskimällä varkaita rullalle käärityllä sanomalehdellä.4sanomalehti, aarteita, huivi10
Vahtikoira
Vahtikoira makaa maassa silmät kiinni. Ympärillä yksi leikkijöistä piilottaa luun selkänsä taakse. Loputkin laittavat kädet selkänsä taakse ja sanovat ääneen "Vahtikoira, vahtikoira, luusi on kadonnut!" Silloin koira herää ja haukkuu yksitellen leikkijöille, jotka paljastavat kätensä koiralle.4luu5
Ankkatappelu
Leikkijät menevät matalaan kyykkyasentoon ja tarttuvat käsillään omiin nilkkoihin. Leikissä työnnetään toista leikkijää nurin työntämällä tätä päällä tai olkapäällä. Voittaja on se, joka saa ensimmäisenä toisen kaatumaan. Leikkijä häviää myös silloin, jos käsien ote nilkoista irtoaa.21
Sisiliskon
häntä

Mukaelma polttopallosta.

Ringin keskellä on sisilisko. Se koostuu kolmesta henkilöstä, jotka muodostavat pään, keskivartalon ja hännän. Ringissä olijat yrittävät osua pallolla sisiliskon häntään. "Pää" ja "keskiosa" saavat suojata häntää, perä yrittää väistellä palloa. Osumasta häntä lähtee irti, ja osujasta tulee uusi pää. Vanha pää siirtyy keskivartaloksi ja keskivartalosta tulee uusi häntä.
4pallo1-10
Jäälautta
Tämä leikki altistaa sisustuksen koetukselle. Leikkijöiden täytyy liikkua koko ajan koskematta lattiaan. Apuna voi käyttää kaikkea huonekaluja, leluja tms. Leikkijä joutuu pois pelistä, jos hän koskee lattiaan.25
Ninja
Leikkijät asettuvat rinkiin. Kaikki ottavat ninja-asennon maun mukaan ja jähmettyvät paikoilleen. Jokainen vuorollaan saa liikuuttaa kerran käsiään. Tavoitteena on läpsäistä viereistä leikkijää käsivarteen. Pienemmässä ringissä voi ylettää myös vastapäätä olevaan leikkijään. Hyökkäyksen kohde saa väistää vartalollaan, mutta jalkojen täytyy pysyä paikallaan. Osumasta kyseinen käsi joutuu pois pelistä ja se pitää laittaa selän taakse. Jos leikkijä menettää molemmat kätensä, hän joutuu kokonaan pois pelistä. Leikin voittaa se, joka jää viimeksi rinkiin.610
Sylipallo
Leikkijät asettuvat istumaan lattialle ja muodostavat tiiviiseen ringin. Jalat ovat suorina edessä. Kädet jäävät tukemaan asentoa selän taakse.

Pelin tavoitteena on saada pallo liikkumaan sylistä syliin koskematta siihen käsillä.
8pallo5
Hedelmäsalaatti
Kokki seisoo ringin keskellä, muut istuvat ringissä tuoleilla. Jokainen leikkijä on jokin hedelmä (3-5 eri hedelmää). Kokin sanoessa ääneen jonkun hedelmän kyseisten hedelmien täytyy vaihtaa istumapaikkaa mahdollisimman nopeasti. Kokki voi sanoa myös ”hedelmäsalaatti”, jolloin kaikkien täytyy vaihtaa paikkaa. Kokki yrittää päästä istumaan vapautuneelle paikalle.85-10
Kädenvääntö tasapainoillen
Rauhallinen kaksintaistelu yhdellä jalalla seisten.

Kumpikin leikkijä nostaa toisen jalkansa taaksepäin ja pitävät nilkasta kiinni saman puolen kädellä. Sitten molemmat tarttuvat toisella kädellä kiinni leikkikaverista. Tarkoitus on horjuttaa toisen tasapainoa. Voittaja on se, kumpi pysyy kauemmin pystyssä (ei koske maahan). Häviö tulee suoraan, jos ote irtoaa nilkasta.
21
Paikanvaihto
Vauhdikas ja iloinen leikki. Leikkijät istuvat ringissä tuoleilla. Tuoleja on yhtä monta kuin leikkijöitä. Aluksi vapaaehtoinen menee seisomaan ringin keskelle. Tyhjäksi jääneen tuolin vasemmalla puolella istunut siirtyy istumaan tyhjään tuoliin, ja uusi tuoli vapautuu. Silloin keskellä olija yrittää ehtiä vapautuneeseen tuoliin. Jos sen tuolin vasemmalla puolella ollut leikkijä ei ehdi siihen, joutuu hän keskelle.6tuoleja5-10
Nenäliinan pudotus
Tämä leikki keventää tunnelmaa.

Joku leikkijöistä pudottaa nenäliinan. Kun nenäliina on ilmassa, täytyy kaikkien nauraa ääneen. Nauru lakkaa heti kun nenäliina koskettaa maata.
3nenäliina tai höyhen1-5
Koske tähän!
Yksi leikkijöistä antaa muille käskyjä, kuten "Koske punaista!". Leikkijät etsivät värin vaatteistaan tai ympärillä olevista tavaroista ja koskettavat sillä toisen leikkijän punaista kohtaa. Jos joku ei pysty toteuttamaan käskyä, siirtyy hän uudeksi käskynantajaksi.

Leikkiä voi olla myös pudotuspelinä siten, että viimeisenä käskyn toteuttanut joutuu aina pois pelistä.
410
Kapteeni käskee
Yksi leikkijöistä on kapteeni, joka käskyttää muita leikkijöitä sanomalla ”Kapteeni käskee…” ja antamalla jonkin määräyksen. Jos kapteeni ei sano alkuun ”Kapteeni käskee”, käskyjä ei saa noudattaa! Jos joku leikkijöistä vahingossa totteleekin kapteenia, hän putoaa pois pelistä.
Kapteeni voi harhauttaa muita tekemällä itse ihan eri tavalla.
415
Läpsy
Läpsy on hauska, mutta tarkkuutta vaativa seuraleikki Ringissä olevien leikkijöiden tehtävänä on läpsäyttävät kättään pöytään oikeassa järjestyksessä.
Katso video: Läpsy-ohjeet
610
Läpsysokko
Läpsysokossa kaikki leikkijät ovat silmät peitettyinä. Omaa paria etsitään läpsytysten perusteella. Jollakin pareista on merkkinäkolme läpsytystä, toisilla neljä jne.6huiveja10
Hymyn ryöstö
Nyt naurattaa, vaikka ei saisi!
Leikkijät ovat ringissä. Yksi leikkijöistä hymyilee ja katsoo hetken aikaa muita silmiin. Sitten hän pyyhkäisee kädellään hymyn huulilta ja heittää sen vieruskaverille.
Vain hymyn haltija saa hymyillä, muiden pitää olla naama peruslukemilla. Ne, joiden pokka ei pidä, tipahtavat pois pelistä.
410
Silppua pullossa
Tämä leikki sopii hyvin sanomalehtiviikolle loppuaktiviteetiksi.

Leikkijät jaetaan ryhmiin. Jokainen ryhmä saa yhden sanomalehden sekä 1,5 litran limukkapullon.

Tehtävänä on saada sanomalehti tungettua pulloon mahdollisimman nopeasti.
21,5 litran pulloja, sanomalehtiä10
RinkiväistelyFyysinen leikki. Leikkijät seisovat ringissä ja ottavat vieruskavereista kiinni käsikynkkäotteella. Ringin keskelle laitetaan polvenkorkuinen esine, joka kaatuu helposti siihen osuttaessa. Leikissä väistellään esinettä. Osumia ei lasketa, mutta leikkijä joutuu ringistä pois, jos kaataa esineen. Jos ote vieruskaveriin irtoaa, putoavat kumpikin pois!81,5 litran pullo tms.10
RinkipalloRinkiväistelyn kevyempi versio. Leikkijät seisovat ringissä ja ottavat vieruskavereiden käsistä kiinni. Ringin keskelle laitetaan pallo. Leikissä yritetään jalkoja käyttämällä saada pallo ulos ringistä. Palloa ei saa potkia liian kovaa, ettei se nouse leikkijöiden kasvoihin. Jos pallo menee ulos jonkun leikkijän jalkojen välistä, joutuu tämä pois ringistä. Jos pallo karkaa ulos kahden pelaajan välistä, joutuvat molemmat pois.8jalkapallo10

Hoksasitko?

Hoksaa homman juoni. Leikkejä, joissa osallistujien täytyy olla terävänä. Joskus pelkkä nokkeluus ei riitä, vaan tarvitaan käsiä avuksi.

LeikkiTarkempi kuvausOsallistujia (minimi)TarvikkeetArvioitu kesto (min)
LipuntarkastajaTarkkaavaisuus ja muistileikki.

Matkustajat istuvat junanpenkeillä (tuolit jonossa, kaksi rinnakkain). Lipuntarkastaja käy jokaisen luona kysymässä, minne he ovat matkalla. Tarkastajan poistuttua vaunusta osa matkustajista vaihtaa keskenään paikkaa tai matkustuskohdetta. Lipuntarkastaja palaa takaisin ja yrittää keksiä, ketkä ovat vaihtaneet paikkoja tai määränpäätä.
6tuoleja10
Mikä olen?Jokainen kirjoittaa teippiin eläimen nimen ja käy kiinnittämässä teipin yhden leikkijän selkään. Leikkijät yrittävät sitten selvittää, mikä eläin on. Toisilta voi kysellä kysymyksiä, joihin vastataan vain "Kyllä" tai "Ei". Esimerkiksi voi kysyä, että ”Onko minulla neljä jalkaa?”, ”Onko minulla terävä nokka?”, ”Asunko Suomessa?” Leikkiä jatketaan, kunnes jokaisen eläin on selvinnyt.310-15
Mitä purkissa on?Arvuuttelija valitsee leikkiin esineitä, jotka on helppo tuntea äänen perusteella. Hän näyttää tavarat ensin leikkijöille ja laittaa ne sitten piiloon. Seuraavaksi hän ravistelee esineitä yksi kerrallaan peltipurkissa. Muut yrittävät tunnistaa esineet äänen perusteella.3pieniä esineitä, peltipurkki10
Totta vai tarua?Jokainen leikkijä keksii itsestään kolme väitettä. Kahden niistä täytyy olla totta, yhden keksitty juttu. Muut yrittävät arvata, mikä väitteistä on tarua.45-15
Auki vai kiinni?Leikkijät istuvat ringissä. Leikinvetäjä kiertää sitä tulitikkuaskin kanssa availlen ja sulkien rasiaa sattumanvaraisesti. Hän kysyy jokaisen kohdalla "Auki vai kiinni?".
 
Oikeaa vastausta ei kuitenkaan katsota tulitikkulaatikosta, vaan leikkijöiden suun asennosta. Jos leikkijän suu on kiinni, vastaus on kielteinen, mutta suun ollessa auki vaikkapa leikkijän nauraessa, annetaan myöntävä vastaus. Leikki voidaan lopettaa, kun suurin osa on hoksannut jutun pointin. Sitä ei välttämättä tarvitse edes paljastaa kaikille...
410
MuodonmuutosHelppo tarkkaavaisuusleikki, joka toimii hyvin myös tutustumisleikkinä.

Leikkijät valitsevat itselleen parin. He seisovat vähän aikaa vastakkain ja katsovat toisiaan tarkasti päästä jalkoihin. Sen jälkeen he kääntyvät poispäin toisistaan ja muuttamat jonkin asian ulkonäöstään. Esim. voi avata paidan napin tai kääriä lahkeet. Käännyttyään taas kasvotusten parit yrittävät keksiä muutokset.

Jos osallistujia on useita, voidaan seuraavaksi tehdä parinvaihto.
21-5
Kaupungit hukassaLeikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Ensimmäinen joukkue aloittaa sanomalla jonkin kaupungin nimen, esim. "Haapavesi".  Toinen joukkue jatkaa sanomalla sellaisen kaupungin tai kunnan, jonka nimi alkaa sillä kirjaimella, mihin edellinen päättyy.  Yksi oikea vastaus olisi siis "Imatra". Se joukkue voittaa, joka pystyy sanomaan viimeisen kaupungin.410
Mistä on kysymys?Tämä on koominen hoksausleikki.

Yksi vapaaehtoinen menee huoneen ulkopuolelle. Toiset istuvat ringissä. Leikinohjaaja kertoo sopivan aiheen, josta puhutaan (esim. koulunkäynti). Lisäksi ohjaaja kertoo leikkijöille, että ensimmäinen henkilö ei saa vastata hänelle esitettyyn kysymykseen, vaan hänen täytyy olla hiljaa. Toinen leikkijä vastaa sitten ensimmäiseen kysymykseen, kolmas leikkijä toiselle henkilölle esitettyyn kysymykseen jne.

Kun vapaaehtoinen tulee sisälle, hänelle sanotaan esim. näin: "Sinun tehtäväsi on ottaa selville, mistä on kysymys. Se selviää kyselemällä koulunkäyntiin liittyviä asioita." Sen jälkeen kyselijä aloittaa kierroksensa ja yrittää ratkaista ongelman.
410
Jos-niinLeikkijät istuvat ringissä. Jokainen tarvitsee yhden paperisuikaleen ja kynän.
Ensin kaikki kirjoittavat paperiin virkkeen, joka alkaa sanalla "jos" ja jatkuu myöhemmin sanalla "niin". (Esim. "Jos huomenna on aurinkoista, niin lähden käymään uimarannalla.") Sitten paperi repäistään puoleksi ennen "niin"-sanaa.
Paperin alkuosa (jos) annetaan vasemmalla puolella olevalle henkilölle ja loppuosa (niin) oikealla puolella istuvalle. Leikkijät saavat äänenluettaviksi uusia hauskoja lauseita.
4paperia, kyniä15
TavujonoHauska leikki, jossa keksitään tavuista uusia sanoja.
Leikkijät istuvat ringissä. Yksi sanoo jonkun sanan, esim. "Jono". Seuraavan leikkijän on sanottava uusi sana, joka alkaa edellisen sanan viimeisellä tavulla, tässä tapauksessa esim. "No-pe-a" Jos leikkijä ei keksi jatkoa sovitussa ajassa (esim. 10 s.), tippuu hän leikistä pois. Samoin käy, jos ehdottaa sellaista sanaa, joka on jo aiemmin sanottu. Tällöin vuoro siirtyy takaisin aiemmalle pelaajalle, jonka täytyy keksiä jatko omalle sanalleen (esim. a-pi-na).
210
Suljettu rinkiPäänvaivaa aiheuttava hoksaamisleikki.
Pari vapaaehtoista poistuu huoneesta. Loput muodostavat tiiviin ringin siten, että hartiat ovat kiinni toisissaan. Leikinohjaaja kertoo, että rinkiin pääsee ainoastaan pyytämällä kauniisti. Vapaaehtoisen saapuessa huoneeseen kerrotaan ainoastaan, että tehtävänä on päästä sisälle piiriin.
810

Liikettä niveliin!

Juokse karkuun, ettet jää hipaksi. Täältä löytyvät parhaat juoksu- ja hippaleikit. Nyt ei tarvitse pysyä paikallaan!

LeikkiTarkempi kuvausOsallistujia (minimi)TarvikkeetArvioitu kesto (min)
TuolihippaYksi leikkijöistä on hippa. Huoneessa on tuoleja, jotka toimivat muille turvapaikkoina. Jos istuu varatulle turvapaikalle, täytyy siinä olijan jatkaa matkaa.4tuoleja5
SokkohippaRauhallinen hippaleikki. Kaikkien silmät sidotaan, kun hippa on valittu. Kaikki liikkuvat hiljaa ympäri huonetta. Hippa yrittää löytää muut ja koskettaa näitä olkapäihin, jolloin leikkijät siirtyvät huoneen reunalle.4huiveja10
HämähäkkihippaMelko vauhdikas hippa. Kaksi hippaa pitää toisiaan koko ajan kädestä kiinni. Kiinni jäädessän leikkijä menee odottamaan sovittuun paikkaan. Toisen leikkijän jäädessä heistä tulee uusi hämähäkki. Hippaa jatketaan kunnes kunnes kaikki ovat muuttuneet hämähäkeiksi.65-10
Tavaran hamstrausLeikkijät jaetaan 2-4 ryhmään, jotka siirtyvät huoneen eri nurkkiin. Leikissä hamstrataan mahdollisimman paljon tavaraa itselle. Niitä voi hakea keskeltä lattiaa tai varastaa toisten nurkista, mutta kuljettaa saa vain yhden kerrallaan.
Jos leikkijöitä on paljon, voidaan olla hippaleikkiä. Jokaiseen nurkkaan valitaan yksi hippa, jonka tehtävänä on ottaa muita kiinni ja kuljettaa omaan nurkkaansa. Leikkijöillä ei ole turvapaikkaa. Eniten leikkijöitä kiinni saanut hippa voittaa.
6tavaroita (palloja, leluja tms.)20
Maa-meri-ilmaLattiaan teipataan kolme viivaa. Sopivan kokoisessa tilassa seinät toimia "maana" ja "ilmana". Leikinohjaaja huutaa jonkun kolmesta vaihtoehdoista, jolloin leikkijät juoksevat mahdollisimman nopeasti oikealle viivalle. Ohjaajan
huutaessa meri täytyy pelaajien mennä kyykkyyn keskiviivalle. Joka käskyn jälkeen viimeinen jää pelistä pois.
8teippiä10
TyynyviestiTähän vauhdikkaaseen viestiin tarvitaan parillinen määrä leikkijöitä! Leikkijät seisovat piirissä. Aluksi tehdään kaksi joukkuetta, eli otetaan jako kahteen. Molemmat joukkueet saavat oman tyynyn. Tavoitteena on kuljettaa omaa tyynyä kädestä käteen niin nopeasti, että toisen joukkueen tyyny saadaan kiinni. Tyynyt laitetaan liikkeelle piirin vastakkaisilta puolilta.8kaksi tyynyä10
Tulitikun
heitto
Leikkijät jaetaan ryhmiin ja ryhmiin jaetaan yksi tulitikku. Jokainen heittää tikkua kerran. Ideana on heittää aina siitä kohdasta, mihin tikku on edellisen heittäjän toimesta lentänyt. Pisimmälle tikkua lennättänyt ryhmä voittaa.4tulitikkuja5
PallolakanaYhteistyötä ja riskinottoa vaativa joukkuekisa. Yksi joukkueesta heittää palloa ja muut ottavat sen kiinni lakanan avulla. Kisan tarkoituksena on saada heitettyä pallo mahdollisimman pitkälle.6lakana, pallo15
Kynä pulloonHaastava nopeuskilpailu. Jokainen leikkijä sitoo vyötärölleen narun ja kiinnittää siihen kynän. Leikin tavoitteena on saada tähdättyä kynä limukkapullon suusta sisään.2narua, kyniä, limukkapulloja15

Mielikuvitusta kehiin!

Nyt ei tarvitse esittää, sillä saa esittää luvan kanssa. Leikkejä, joissa luovuus on valttia. Askartele leikkiä varten tai leiki askarrellen.

LeikkiTarkempi kuvausOsallistujia (minimi)TarvikkeetArvioitu kesto (min)
Rikkinäinen tarinaNäytelmäversio "Rikkinäinen puhelin"-leikistä. Pari vapaaehtoista poistuu huoneesta. Yksi leikkijöistä kertoo lyhyehkön tarinan huoneessa olijoille. Huoneeseen tulijalle hän esittää tarinan ilman ääntä. Tämän tehtävänä on näytellä tarina seuraavalle.610
Rikkinäinen puhelinJoku leikkijöistä keksii lyhyen lauseen ja kuiskaa sen vieruskaverille. Tämä kertoo lauseen seuraavalle sellaisena kuin on sen kuullut. Leikkijöistä viimeinen sanoo lauseen ääneen.45
Aasin häntäMonessa maassa tunnettu leikki, joka sopii varsinkin perheen pienimmille. Leikissä yritetään sokkona kiinnittää häntä hevosen kuvaan.2paperia, värit, teippiä tai sinitarraa, huivi30
PictionaryPiirustuskisa, jossa pelinjohtaja antaa sanan ja yksi henkilö jokaisesta ryhmästä selittää sanat muille piirtämällä.2paperia, kyniä20
Tarinan kuvittaminenRauhallinen askarteluleikki.
Joku kertoo lyhyen tarinan. Toisten tehtävänä on kuvittaa tarina etsimällä aikakauslehdistä sopivia kuvia.
2aikakauslehtiä, paperia, sakset, liimaa30
PantomiimiYksi esittää pantomiinina, eli ei käytä ääntä. Muut leikkijät yrittävät arvata mikä ammatti (eläin, julkkis ym.) on kyseessä. Oikein arvannut pääsee esittämään seuraavaksi.310
Luovat esineetTämä mielikuvitusleikki on parhaimmillaan ratkiriemukas!
Jokainen etsii leikkiä varten jonkin esineen. Yksi kerrallaan ne laitetaan kiertämään ringissä. Leikkijöiden tehtävänä on keksiä nopeasti esineelle uusi nimi ja kertoa, mihin sitä käytetään.
3erilaisia esineitä20
MielikuvituspalloTämä on hauska leikki, jossa keho ja mielikuvitus saa liikettä.
Leikkijät seisovat ringissä ja heittelevät mielikuvitusesineitä toisille. Vastaanottaja ottaa esineen kiinni hallitusti ja jatkaa uudella esineellä seuraavalle.
410
Monet ulkoleikit sopivat myös sisälle. Käy vilkaisemassa, löytyisikö niistä mieluista!